Historik m m

Introduktion

Våra kunder har maskiner och verktyg av varierande fabrikat och ålder. Företag ändrar firma (namn), köps upp av andra företag och så vidare. Det är inte alltid lätt för den enskilde att hitta det man söker om man vill hålla liv i sin maskin.

Det kan också vara intressant att ta del av historik, redskaps- och maskinutveckling. Det kan ge underlag för val av specialmaskiner om man vet mer om till exempel vilka patent som ligger bakom de olika företagens produktkvaliteter och vilka utvecklingssteg respektive företag gått igenom.

Vissa kunder har fäst sig vid en maskin eller ett elhandverktyg, kanske har man flera tillbehör till en viss maskin eller helt enkelt är nyfiken på vad det egentligen är för skillnad på maskiner av samma typ.

I den globala ekonomin går utvecklingen snabbt och det är inte alltid lätt att hänga med.

Vi kommer att fylla på efter hand vi finner det lämpligt och har tid.

Här nedan kan du läsa lite mer om företagen bakom vissa fabrikat och i varierande omfattning om utveckling och historik m m.

Historik m m

1. FEIN

FEIN:s historia är elverktygens historia.

År 1867 grundade Wilhelm Emil Fein ett företag, för tillverkning av fysikaliska och elektriska apparater, i vilket hans som Emil Fein knappt 30 år senare, år 1895, uppfann den första elektriska handborrmaskinen Med denna uppfinning lade han grunden till de mycket tillförlitliga elverktygen som FEIN till dags datum tillverkar i Tyskland och för vilka det sydtyska traditionsföretaget röner uppskattning inom industri och hantverk i hela världen.

FEIN tillhör sedan 140 år de globalt ledande tillverkarna av elverktyg. Och detta säkert även eftersom FEIN vid varje ny produktinnovation ännu idag uppfyller det egna kravet att endast utveckla slitstarka elverktyg.

FEIN’s historia

2. FESTOOL

Festool utvecklar, producerar och marknadsför högkvalitativa el- och tryckluftsverktyg, tillbehör och förbrukningsmaterial för den professionelle hantverkaren.

Kvalitet och nytänkade har varit högsta prioritet ända sedan det tyska familjeföretaget grundades 1925. Över 300 patent och mer än 80 priser för produkter och företaget i sig bevisar att det lönar sig att sikta in sig på det viktigaste. Mer än 90 % av kunderna är trogna märket Festool. De hjälper på så sätt till att hålla Festool på toppen bland konkurrenterna.

Festool hör till de mest innovativa företagen i branschen. De har till exempel skapat nya trender för torrslipning och hologramfri polering.

Verktygen är inte bara precisa, utan också robusta, tillförlitliga och långlivade. Många av Festools kunder använder fortfarande verktyg som är över 30 år gamla.

festoolhistl1festoolhistl2festoolhistl3festoolhistl4festoolhistl5

3. FLEX

1922 utvecklade FLEX handkontrollerade verktyg kombinerade med elmotor och flexibel axel. Så uppstod varumärket FLEX. 1954 introducerades den första högvarviga vinkelslipen DL 9 och begreppet att FLEXA var ett faktum.

1997 var det dags för den långhalsade eldrivna slipmaskinen FLEX Giraffen som nu följs av en ny generation WST 700 VV Varios-Giraffen med teleskopfunktion och utbytbara sliphuvuden en ny standard.

FLEX lägger all kraft och erfarenhet bakom att utveckla nya ”problemlösare” och ”nischprodukter”.

flexh1flexh2

flexh3flexh4

flexh5

4. Global Garden Products

  • Åkgräsklippare front
  • Trädgårdstraktorer
  • Robotgräsklippare
  • Stiga Autoclip
  • Gräsklippare
  • Övriga produkter
  • Buskröjningsmaskiner
  • Motorsågar
  • Lövblåsare
  • Kompostkvarn
  • Snöslungor

4.1. STIGA

Läs mer.

4.2. Alpina

Läs mer.

4.3. MountField

Läs mer.

4.4. Atco

Läs mer.

4.5. CastleGarden

Läs mer.

5. HITACHI

Hitachikoncernen är Japans största industrikoncern. Tillverkning av elverktyg har pågått i mer än 60 år. Hitachi Power Tools förvärvade norska företaget Markt & Co A/S. Sedan 2005 bedriver Hitachi Power Tools Sweden AB, som är dotterbolag till Hitachi Power Tools Norway A/S, bedriver egen verksamhet i Danmark, Finland, Norge, Polen och Sverige.

6. HUSQVARNA

6.1. Koncernen

Husqvarna Group är en världsledande tillverkare av utomhusprodukter som motorsågar, trimmers, robotgräsklippare och trädgårdstraktorer. Koncernen är ledande i Europa inom trädgårdsbevattning och en världsledare inom kaputrustning och diamantverktyg för byggnads- och stenindustrierna. Koncernens produkter och lösningar säljs främst under varumärkena Husqvarna, Gardena, McCulloch, Poulan Pro, Weed Eater, Flymo, Zenoah och Diamant Boart via fack- och detaljhandlare till slutkunder i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2014 uppgick till 33 miljarder kronor och koncernen hade drygt 14 000 anställda i 40 länder

6.2. Produkter

Gräsklippare utgör det största produktsegmentet Det hjulburna produktsegmentet, som innefattar åkgräsklippare och gå-bakom gräsklippare, är det största räknat i marknadsvärde. Det följs av det handhållna segmentet, huvudsakligen motorsågar och trimmers. De elektriska produkterna som innefattar elektriska och batteridrivna produkter är det minsta segmentet men det har för närvarande den högsta tillväxttakten.

6.3. Flymo

6.4. Gardena

6.5. Jonsered

I ett land som Sverige, vars landareal till 75 % upptas av skog, faller det sig naturligt att skogsindustrin är en av de viktigaste näringarna. Jakten på teknisk innovation är ett annat typiskt svenskt arv. Det är därför ingen slump att världens första lätta enmans motorsåg uppfanns i Sverige redan 1954, närmare bestämt i Jonsered, ett litet brukssamhälle inbäddat i skogslandskap någon mil nordost om Göteborg.

På den tiden befolkades de nordiska skogarna sedan generationer tillbaka av professionella skogshuggare. Det var tuffa karlar som levde och arbetade under enkla förhållanden i ett kärvt klimat. Att göra deras liv lite mindre hårt och riskfyllt kom att bli en av Jonsereds främsta målsättningar.

Alltsedan dess har konstruktörerna på Jonsered fortsatt att leda utvecklingen av professionella motorsågar ända fram till dagens modeller med innovativa lösningar som kännetecken: kedjebroms, vibrationsdämpare och turboluftrening, bara för att ta några exempel. De har även utvecklat modern kvistningsteknik och lärt ut denna effektiva och arbetsbesparande metod över hela världen.

För dagens professionella och halvprofessionella motorsågsanvändare betraktas Jonsered-sågarna fortfarande som effektiva och pålitliga samarbetspartners i skogen. Men Jonsered kunskaper om lätta, effektiva motorer, ergonomi och miljöhänsyn har också lagt grunden för det funktionsspäckade modellsortiment som Jonsered nu erbjuder. Ett arv och en pionjäranda som Jonsered håller fast vid än idag.

Jonsered’s vibrationskalkylator.

6.6. Klippo

Klippo utvecklar, tillverkar och marknadsför gräsklippare (rotorgräsklippare och cylindergräsklippare) och trädgårdsmaskiner i det högsta kvalitetssegmentet.

Klippo’s gräsklippare säljs idag främst i Norden. Klippo är marknadsledande när det gäller professionella användare men varumärket har även en stark position på konsumentsidan.

Klippo är ett svenskt företag med lång tradition. Företaget grundades i Malmö och har utvecklat, tillverkat och marknadsfört gräsklippare sedan 1954. Det var ett stort intresse kombinerat med stor uppfinningsrikedom och inspiration från USA som gav Klippo’s grundare Karl Dahlman idén till att tillverka Europas första rotorgräsklippare. Det var också då grunden lades till det kvalitetstänk och den idérikedom som hjälpt Klippo att utveckla några av Sveriges främsta gräsklippare och trädgårds­maskiner

Genom att envist hålla fast vid en helgjuten kåpa i aluminium och lika envist dimensionera alla detaljer för ett tufft liv i trädgården är Klippo en långlivad och robust maskin.

Klippo’s Gräswiki.

klippoh1klippoh2

6.7. McCulloch

6.8. Partner

Husqvarna Group marknadsför inte Partner längre men fortsätter att tillhandahålla service för sålda produkter. Detta sker genom McCulloch’s serviceverkstäder (bland andra vi). Manualer och bruksanvisningar hittar du fortfarande på Partners hemsida.

7. KÄRCHER

Det tyska familjeföretaget avslutade 2013 med omsättningsrekord, skapade nya arbetstillfällen och ökade marknadsandelarna i hela världen. 2013 passerade omsättningen för första gången

2 miljarder Euro, med 12,5 miljoner sålda maskiner, högsta antalet enheter i företagets historia.

Innovation är en av de viktigaste faktorerna för framgång: 90 % av Kärcher’s produkter är inte mer än fem (5) år gamla. Enbart under 2013 lanserade företaget mer än 120 nya produkter och sökte 50 nya patent. Kärcher har nu fler än 500 aktiva patent.

2013 stödde Kärcher många välgörande, sociala och kulturella organisationer i många länder som är aktiva inom miljöskydd. Kärcher är en partner till SOS Barnbyar och medlem i FN: s Global Compact Network. Dessutom byggde företaget en Anlagd våtmark i Colombia tillsammans med Global Nature Fund. Detta rensar avloppsvattnet i en stad med en befolkning på 4 000 inv. på ett naturligt sätt.

Exempel:

karcherwatertreath1

Kärcher sponsrar genom att göra rent!

Kärcher’s internationella rengöringsprojekt visa vad deras produkter klarar av. Från Kristusstatyn i Rio de Janeiro till Brandenburger Gate i Berlin. Se gärna själv Kärcher’s engagemang och vad utrustningen presterar.

Läs om Kärcher’s olika rengöringsprojekt.

8. SENCO

Senco Svenska AB, som funnits i Sverige sedan 1980, ändrade 2006 firma till Aerfast AB.

Sedan 2002 är Aerfast AB en del av Van Aerden Industrigrupp, bildad i Antwerpen 1926. Van Aerden består av ett antal olika fabriker och företag i 10-talet länder i Europa. Omsättningen är över 1 miljard kronor.

9. STIHL

STIHL gruppen, STIL och VIKING, utvecklar, tillverkar och marknadsför motordrivna maskiner för skogsbruk, landskapsvård och byggindustrin.

Andreas Stihl är sedan 1971 världens mest sålda motorsågsmärke.

STIHL® TIMBERSPORTS® SERIES är en serie internationella tävlingar inom timmersport. Läs mer.


Tipsa gärna andra att du hittade oss.